OD ENERGETSKE EFIKASNOSTI DO DIGITALIZACIJE: Ključni faktori za uspešno upravljanje objektima
Interesantan je prelazak sa tema energetske efikasnosti i zelenih rešenja na jednu za nas veoma važnu oblast koja omogućava kvalitetno i odgovorno upravljanje objektima. Za uspešno poslovanje, koje podrazumeva efikasno, precizno i brzo rešavanje svakodnevnih aktivnosti, ključno je postojanje automatizacije procesa, određenih softvera i BMS sistema. Kod objekata koji ne poseduju ovakve sisteme, digitalno opismenjavanje je jedan od važnijih zadataka.
Kada su u pitanju novi objekti, lakši je plan i izvođenje, dok je veći izazov za objekte starije generacije, koje je potrebno prilagoditi aktuelnim trendovima, očekivanjima zakupaca i onima koji objekat održavaju.
Lideri među investitorima se ističu po tome kako upotrebljavaju digitalna sredstva za arhiviranje i upravljanje informacijama koje se odnose na objekte, njihove sisteme, instalacije i opremu, zatim za komunikaciju sa njima i sa krajnjim korisnicima. Digitalizacija zgrade pre svega podrazumeva integraciju svih sistema – grejanja, ventilacije, rasvete, sigurnosnih i protivpožarnih sistema, transporta i elektronike – kako bi oni radili zajedno i bili usklađeni, prateći efikasno rad svih sistema.
Ključni predlozi i prednosti digitalizacije objekata:
- Uvođenje novih sistema u starije zgrade putem WiFi tehnologije omogućava lakšu implementaciju pametnih rešenja bez potrebe za velikim infrastrukturnim promenama.
- Implementacija senzora koji pružaju komfor u zavisnosti od prisustva u prostoriji. Ovo je tehnologija koja automatski podešava uslove u prostoriji, kao što su temperatura i svetlost, na osnovu broja prisutnih osoba.
- Projektovanje mora biti na prvom mestu! Uvođenje pametnih rešenja tokom faze projektovanja znatno smanjuje troškove u poređenju sa implementacijom tih sistema u kasnijim fazama izgradnje.
Zaključak: Ubrzani razvoj, odgovorna potrošnja električne energije i digitalizacija izuzetno su važni za poslovni uspeh, a za sve nas koji radimo u Facility menadžmentu, to je svakodnevni zadatak. Zbog toga smo u stalnoj potrazi za rešenjima koja će umanjiti rizike, sprečiti eventualne zastoje, povećati energetsku efikasnost, smanjiti operativne troškove i emisiju ugljen-dioksida.
Piše: Miroslav Jovanović, rukovodilac sektora za upravljanje i održavanje objekata u Tokati.
Obrađena tema donosi ključne zaključke sa održane FMBAS konferencije „Transformacija kroz strateško upravljanje objektima“ i panela „DIGITALNO OPISMENJAVANJE OBJEKATA – Održavanje starih zgrada i sistema“, koji je upravo naš Miroslav moderirao.